Johannes Kastaja sanoi: ”Joka uskoo Poikaan, sillä
on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää
näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä.” (Joh. 3:36). Tässä jakeessa
usko määritellään selvästi kuuliaisuudeksi. Hiukan vastaavasti edellisessä
kirjoituksessa siteerattu Heprealaiskirjeen yhdennentoista luvun ensimmäinen
jae puhui ojentautumisesta, joka vastaa pitkälti myös kuuliaisuutta. Olen myös aiemmin
kirjoittanut kuuliaisuudesta laajemminkin täällä.
Jeesus sanoi olevansa Jumalan Poika. Kun
Juutalaiset kysyivät vielä, kuka Hän on, Jeesus sanoi, että Hän on se, joka Hän
on sanonut olevansa (Messias, Kristus, Jumalan Poika) ja nämä ihmiset tulisivat
tietämään sen sitten, kun ovat ylentäneet Hänet (Joh. 8:13-24). Kyseessä oleva raamatunkohta
jatkuu näin: ”Kun hän näin puhui, uskoivat monet häneen. Niin Jeesus sanoi
niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun
sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette
tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi". He vastasivat
hänelle: "Me olemme Aabrahamin jälkeläisiä emmekä ole koskaan olleet
kenenkään orjia. Kuinka sinä sitten sanot: 'Te tulette vapaiksi'?" Jeesus
vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka
tekee syntiä, on synnin orja. Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy
iäti. Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti
vapaiksi.” (Joh. 8:30-36)
Edellä ihmiset kyllä uskoivat Jeesukseen Hänen
puheensa tähden, mutta tämä heidän uskonsa ei synnyttänyt kuuliaisuutta, vaan
ihmiset loukkaantuivat, kun Hän sanoi, että he ovat synnin orjia. Tähän samaan
asiaan liittyen Jeesus sanoo itsestään: ”Joka uskoo Häneen, sitä ei tuomita;
mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan
ainokaisen Pojan nimeen. Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut
maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän
tekonsa olivat pahat. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä
tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.” (Joh. 3:18-20). Ei ole
siis riittävää vain uskoa Jeesuksen olevan totta ja toivoa iankaikkista elämää
sen uskon kautta. Ihmisen tulee myös olla kuuliainen evankeliumille, eli tehdä
parannus ja nöyrtyä koko sydämestään Jumalan tahtoon turvaten Kristukseen omana
Vapahtajanaan.
Jeesus myös kertoi vertauksen neljänlaisesta
kylvömaasta. Vertauksen kylväjä on Jumalan sanan saarnaaja ja erilaiset
kylvömaat sanan kuulijoita: ”… hänen kylväessään osa putosi tien oheen, ja
linnut tulivat ja söivät sen. Ja osa putosi kallioperälle, jossa sillä ei ollut
paljon maata, ja se nousi kohta oraalle, kun sillä ei ollut syvää maata. Mutta
auringon noustua se paahtui, ja kun sillä ei ollut juurta, niin se kuivettui.
Ja osa putosi orjantappuroihin; ja orjantappurat nousivat ja tukahuttivat sen,
eikä se tehnyt hedelmää. Ja osa putosi hyvään maahan; ja se nousi oraalle,
kasvoi ja antoi sadon ja kantoi kolmeenkymmeneen ja kuuteenkymmeneen ja sataan
jyvään asti.” (Mark. 4:4-8)
Jeesus selittää tämän vertauksen opetuslapsille
näin: ”Mitkä tien oheen putosivat, ovat ne, joihin sana kylvetään, mutta kun he
sen kuulevat, niin saatana heti tulee ja ottaa pois heihin kylvetyn sanan.”
(Mark. 4:15). Tällainen ihminen on sellainen, joka kuulee sanan, mutta ei usko
sitä, vaan pitää sitä täysin tyhjänpäiväisenä satuna.
Edelleen Jeesus selittää: ”Ja mitkä kallioperälle
kylvettiin, ovat niinikään ne, jotka, kun kuulevat sanan, heti ottavat sen
ilolla vastaan, mutta heillä ei ole juurta itsessään, vaan he kestävät
ainoastaan jonkun aikaa; kun sitten tulee ahdistus tai vaino sanan tähden, niin
he kohta lankeavat pois.” (Mark. 4:16, 17). Tällainen ihminen on sellainen,
joka tahtoo päästä taivaaseen ja iloiten uskoo ja näennäisesti tekee iloiten
parannuksen heti kun kuulee, että siten pääsee taivaaseen. Hän ei kuitenkaan
ole ottanut huomioon sitä, että kuten Jumalan rakkaus on ehdoton, niin myös
meidän sitoutumisemme Kristukselle kaikista vioistamme huolimatta tulee olla. Näin
ollen sen on oltava valmis kärsimään totuuden puolesta. Kun uskon tähden tulee
vaikeuksia, hän ajattelee, että helpommalla pääsee, kun ei seuraa Jeesusta.
Hän ei ole koskaan ”laskenut kustannuksia”, kuten Jeesus asian ilmaisee, eikä
hänellä siis ollut todellista rakkautta Jumalaan, ”juurta”. Hän tahtoi vain
hyötyä uskosta, eli sen, että sen kautta pääsee taivaaseen. Hän ajatteli siis
uskoa lähinnä pelkästään lippuna taivaaseen, eikä hänellä ollut ymmärrystä
uskon todellisesta luonteesta, elävästä suhteesta Kristukseen, tai siitä, että
ihminen on luotu Jumalan kuvaksi ja näin hänen myös tulee heijastella Jumalan
ominaisuuksia. Hän ajatteli, niin kuin luonnollinen ihminen: Tottakai otan
kaiken sen, mitä ilmaiseksi saan ja mistä voin hyötyä. Hänen sydämensä oli siis
kuitenkin edelleen kiinni maailmassa, eikä hän koskaan tullut sydämestään
kuuliaiseksi Kristukselle.
Jeesus jatkaa selitystään: ”Ja toisia ovat
orjantappuroihin kylvetyt; nämä ovat ne, jotka kuulevat sanan, mutta maailman
huolet ja rikkauden viettelys ja muut himot pääsevät valtaan ja tukahuttavat
sanan, ja se jää hedelmättömäksi.” (Mark. 4:18, 19). Tällaiset ihmiset uskovat
kyllä sanan, mutta he keksivät erilaisia syitä, ettei heidän vielä tarvitsisi
lähteä seuraamaan Jeesusta. Kuten Jeesus itse kertoi, joku oli mennyt naimisiin
tai muuta vastaavaa, eikä vielä tahtonut lähteä seuraamaan Häntä (Luuk.
14:17-20). Tämäntyyppisiä ihmisiä on myös paljon seurakunnassakin. He ovat
syntyneet perheeseen, jonka vanhemmat tunnustavat uskoaan ja näinollen he ovat
tottuneet käymään kirkossa ja/tai seuroissa. He käyvät seuroissa ja kirkossa ja
saattavat elää moraalisesti kohtuullisen hyvää elämää ja pitää seurakunnan
asettamat normit, mutta ovat kiinni materiaalissa, harrastuksissa ja kaikessa
mahdollisessa, mikä koskee tätä aikaa. Jumalan tahtoon he eivät kuitenkaan
tahdo perehtyä, eikä heillä ole todellista rakkautta Häneen. Näin he jäävät
hedelmättömiksi: ”…maailman huolet ja rikkauden viettelys ja muut himot
pääsevät valtaan ja tukahuttavat sanan” ja he eivät koskaan sydämestään tule
Jumalan lapsiksi, koska he eivät koskaan koko sydämestään etsi Jumalaa ja Hänen
vanhurskasta tahtoaan (Jer. 29:13), mutta silti ajattelevat, että ovat Jumalan
lapsia. Heille Herra kerran vastaa näin: "'En minä tunne teitä enkä tiedä,
mistä te olette'. Silloin te rupeatte sanomaan: 'Mehän söimme ja joimme sinun
seurassasi, ja meidän kaduillamme sinä opetit'. Mutta hän on lausuva: 'Minä
sanon teille: en tiedä, mistä te olette. Menkää pois minun tyköäni, kaikki te
vääryyden tekijät.' Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys, kun näette
Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin ja kaikkien profeettain olevan Jumalan
valtakunnassa, mutta huomaatte itsenne heitetyiksi ulos. Ja tulijoita saapuu
idästä ja lännestä ja pohjoisesta ja etelästä, ja he aterioitsevat Jumalan
valtakunnassa. Ja katso, on viimeisiä, jotka tulevat ensimmäisiksi, ja on
ensimmäisiä, jotka tulevat viimeisiksi." (Luuk. 13:25-30)
Vielä Hän jatkaa: ”Ja mitkä hyvään maahan
kylvettiin, ovat ne, jotka kuulevat sanan ja ottavat sen vastaan ja kantavat
hedelmän, mikä kolmikymmen-,mikä kuusikymmen-,mikä satakertaisen.” (Mark.
4:20). Nämä ovat ihmisiä, jotka uskovat Jeesukseen ja tekevät sydämestään
parannuksen nöyrtyen täysin Jumalan tahtoon kaikella sillä ymmärryksellä, minkä
he omaavat, rakastavat Häntä ja tahtovat seurata Häntä minne tahansa ja kasvaa
Jumalan tuntemisessa ja rakkaudessa sekä pyhittyä kohti Jumalan kaltaisuutta.
Nämä ovat ihmisiä, joilla usko ja toivo johtavat myös kuuliaisuuteen.
Ihminen voi siis pitää totena Jeesusta ja useita
kristinuskon ydinasioita, mutta kuitenkaan tämä hänen uskonsa ei tule esille
todellisena kuuliaisuutena, eli parannuksen tekemisenä ja evankeliumin
uskomisena, Kristukseen turvaamisena, joka saa sitten aikaan myös kuuliaisuuden
toimia laajemminkin Jumalan tahdon mukaan, koska evankeliumin uskomisesta
ihmisessä syttyy rakkaus Jumalaan ja Hänen käskyihinsä, eikä usko silloin ole
hänelle voimia vievä asia, vaan päinvastoin, voiman ja ilon lähde.
Aiheeseen liittyviä Raamatunkohtia:
”Sillä teidän on suotu, Kristuksen tähden, ei ainoastaan uskoa häneen, vaan myös kärsiä hänen tähtensä” (Fil. 1:29)
”Sillä teidän on suotu, Kristuksen tähden, ei ainoastaan uskoa häneen, vaan myös kärsiä hänen tähtensä” (Fil. 1:29)
”Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella
Jeesuksella oli, joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut
saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan
muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi
kuin ihminen; hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan
ristin kuolemaan asti. Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja
antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman, niin että kaikkien polvien
pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että
niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat, ja jokaisen
kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.”
(Fil. 2:5-11)
”Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on
itsessään kuollut. Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on
teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän
sinulle uskon. Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin
sen uskovat ja vapisevat. Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko
ilman tekoja on voimaton? Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi
teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille? Sinä näet, että usko vaikutti
hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi; ja niin toteutui
Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle
vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi. Te näette, että
ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta. Eikö samoin myös
portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen
ja päästi heidät toista tietä pois? Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut,
niin myös usko ilman tekoja on kuollut.” (Jaak. 2:17-26)
”Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme
ole lain alla, vaan armon alla? Pois se! Ettekö tiedä, että kenen
palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette,
jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden,
vanhurskaudeksi? Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin
palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle,
jonka johtoon te olette annetut, ja että te synnistä vapautettuina olette
tulleet vanhurskauden palvelijoiksi! Minä puhun ihmisten tavalla teidän lihanne
heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja
laittomuuden palvelijoiksi laittomuuteen, niin antakaa nyt jäsenenne
vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen. Sillä kun olitte synnin palvelijoita,
niin te olitte vapaat vanhurskaudesta. Minkä hedelmän te siitä silloin saitte?
Sen, jota te nyt häpeätte. Sillä sen loppu on kuolema. Mutta nyt, kun olette
synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne
pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä. Sillä synnin palkka on kuolema,
mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän
Herrassamme.” (Room. 6:15-23)
"Eräs mies laittoi suuret illalliset ja
kutsui monta. Ja illallisajan tullessa hän lähetti palvelijansa sanomaan
kutsutuille: 'Tulkaa, sillä kaikki on jo valmiina'. Mutta he rupesivat kaikki
järjestään estelemään. Ensimmäinen sanoi hänelle: 'Minä ostin pellon, ja minun
täytyy lähteä sitä katsomaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä'. Toinen
sanoi: 'Minä ostin viisi paria härkiä ja menen niitä koettelemaan; pyydän
sinua, pidä minut estettynä'. Vielä toinen sanoi: 'Minä otin vaimon, ja
sentähden en voi tulla'. Ja palvelija tuli takaisin ja ilmoitti herralleen
tämän. Silloin isäntä vihastui ja sanoi palvelijalleen: 'Mene kiiruusti
kaupungin kaduille ja kujille ja tuo köyhät ja raajarikot, sokeat ja rammat
tänne sisälle'. Ja palvelija sanoi: 'Herra, on tehty, minkä käskit, ja vielä on
tilaa'. Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota
heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi; sillä minä sanon teille,
ettei yksikään niistä miehistä, jotka olivat kutsutut, ole maistava minun
illallisiani'." Ja hänen mukanaan kulki paljon kansaa; ja hän kääntyi ja
sanoi heille: "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä
ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin,
hän ei voi olla minun opetuslapseni. Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa
minua, se ei voi olla minun opetuslapseni. Sillä jos joku teistä tahtoo
rakentaa tornin, eikö hän ensin istu laskemaan kustannuksia, nähdäkseen, onko
hänellä varoja rakentaa se valmiiksi, etteivät, kun hän on pannut perustuksen,
mutta ei kykene saamaan rakennusta valmiiksi, kaikki, jotka sen näkevät,
rupeaisi pilkkaamaan häntä sanoen: 'Tuo mies ryhtyi rakentamaan, mutta ei
kyennyt saamaan valmiiksi'? Tahi jos joku kuningas tahtoo lähteä sotimaan
toista kuningasta vastaan, eikö hän ensin istu ja pidä neuvoa, kykeneekö hän
kymmenellä tuhannella kohtaamaan sitä, joka tulee häntä vastaan kahdellakymmenellä
tuhannella? Ja ellei kykene, niin hän, toisen vielä ollessa kaukana, lähettää
hänen luoksensa lähettiläät hieromaan rauhaa. Niin ei myös teistä yksikään,
joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni. Suola on
hyvä; mutta jos suolakin käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Ei se
kelpaa maahan eikä lantaan; se heitetään pois. Jolla on korvat kuulla, se
kuulkoon!" (Luuk. 14:17-35)
Tässä videossa on aiheeseen liittyviä hyviä pointteja, jos englanti sujuu, niin suosittelen:
Tässä videossa on aiheeseen liittyviä hyviä pointteja, jos englanti sujuu, niin suosittelen:
Kommentit
Lähetä kommentti