Siitä on pitkä aika, kun olen viimeksi kirjoittanut mitään. Paljon on ollut kaikenlaista, eikä ole oikein saanut aikaiseksi, vaikka monta kirjoituksen alkua ja ideoitakin on. Pääsiäisenä oli tarkoitus julkaista kirjoitus pääsiäisen tapahtumiin liittyen, sitä en kuitenkaan tehnyt, koska osa kirjoituksesta katosi windows -päivitysten pakottaessa tietokoneeni uudelleenkäynnistyksen. Jotakin kohtia siitä otin kuitenkin tähän kirjoitukseen. Tiukka aikataulu jatkuu ainakin kesän lävitse, joten en uskalla luvata, että kirjoittaisin kovinkaan tiheään lähitulevaisuudessa. Tämäkin kirjoitus syntyi aikalailla tänä iltana hetken mielijohteesta, vaikka toki olen paljonkin asioita pohtinut, kun pohdiskelin seuraavaa Jesajan kirjan kohtaa:
”Joka tuhassa kiinni riippuu, sen on petetty sydän
harhaan vienyt, ei hän pelasta sieluansa eikä sano: "Eikö ole petosta se,
mikä on oikeassa kädessäni?" Muista tämä, Jaakob, ja sinä, Israel, sillä
sinä olet minun palvelijani. Minä olen sinut valmistanut, sinä olet minun
palvelijani: en unhota minä sinua, Israel. Minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi
niinkuin pilven ja sinun syntisi niinkuin sumun. Palaja minun tyköni, sillä
minä lunastan sinut.” (Jes. 44:20-22)
Ihminen
pettää itseään riippuessaan kiinni ”tuhassa”
Jesaja sanoo tässä, että ihminen, joka riippuu
kiinni missään ajallisessa ja tekee siitä elämänsä keskipisteen, eli epäjumalan
itselleen, oli se sitten materiaalista tai jotain muuta, esimerkiksi oma
kunnia, ylpeys, kauna, terveys, maine tai mikä tahansa, jopa sinänsä hyväkin
asia, pettää itseään ja on harhassa. Mikään näistä asioista ei voi
pohjimmiltaan antaa ihmiselle sitä, mitä hän todellisuudessa kaipaa, eikä
pelastaa hänen sieluaan. Jesaja sanoo, että tällainen petetty ihminen ei halua
pelastaa sieluaan, eikä sano, toisinsanoen siis tunnusta, että "eikö ole
petosta se, mikä on oikeassa kädessäni?". Näin hän tekee siksi, koska hän
haluaa mielummin toimia niinkuin itse tahtoo, eikä palvella todellista Jumalaa,
vaikka tämä kapinointi vain aiheuttaa hänelle pahaa ja johtaa epätoivoon ja
lopulta iankaikkiseen eroon todellisesta Rakkaudesta, joka Jumala on ja niin
myös ikuisesta rauhasta ja onnesta. Jeesus myös sanoi: "Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko
maailman, mutta saisi sielullensa vahingon? Taikka mitä voi ihminen
antaa sielunsa lunnaiksi?" (Matt. 16:26)
Kristuksessa Jumala kuitenkin ilmoitti maailmalle
itsensä, sekä valmisti tien pelastukseen jokaiselle, joka uskoo. Kristuksen
kärsimyksissä Hän myös erityisesti osoitti maailmalle synnin ja sen seuraukset.
Kristuksen
kärsimykset ja risti osoittavat maailmalle synnin ja sen seuraukset
Kristuksen risti kertoo kauhistuttavalla tavalla
sen, mikä on synnin seuraus: väkivalta, kuolema, suru, itku, yksinäisyys,
häpäiseminen, ero Jumalasta. Kristuksen risti osoittaa sen, että jokainen
meistä on omalla toiminnallaan huutanut Pontius Pilatukselle:
”ristiinnaulitse!”. Edelleen risti osoittaa meille sen, mitä Jeesus sanoi: ”Totisesti
minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä
veljistäni, sen te olette tehneet minulle” (Matt. 25:40). Jeesus ei ollut
omasta syystään ristillä, koska Hän ei tehnyt syntiä (1. Joh. 3:5) eikä
pahuutta, vaan muiden synnit tekivät Hänelle kaiken sen pahan, mitä Hänelle
tapahtui. Näin synnin seuraukset ulottuvat aina myös Jumalan kuvaksi luotuihin
lähimmäisiimme sekä Jeesuksen vähäisimpiin veljiin ja sisariin.
Edelleen ihminen voi kyllä vaatia toiselta
oikeutta ja vaatia toista totuuteen, mutta ihmiset vihasivat Jeesusta, koska
tämä kertoi ihmisille totuuden myös heistä itsestään: ”Jos minä en olisi tullut
ja puhunut heille, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt heillä ei ole, millä
syntiänsä puolustaisivat. Joka vihaa minua, se vihaa myös minun Isääni. Jos
minä en olisi tehnyt heidän keskuudessaan niitä tekoja, joita ei kukaan muu ole
tehnyt, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt he ovat nähneet ja ovat vihanneet
sekä minua että minun Isääni” (Joh. 15:22-24).
Tähän ihmisen ylpeys ja itsekkyys johtaa. Ehkä
paras esimerkki tällaisesta ylpeydestä on ihminen, joka juoruaa juuri toiselle
ihmiselle toisesta, millainen juorukello eräs ihminen on, mutta huomaamattaan
myös tuomitsee itsensä. Jos tämän asian huomauttaa tällaiselle juoruajalle,
niin tämä ihminen ei pidä siitä, koska se paljastaa, että tämä ihminen itse on
tekopyhä ”juorukello”. Sama on varkaiden ja muidenkin kohdalla. Varas on nopea
vaatimaan oikeutta ja totuutta ilmi, kun häneltä on varastettu, mutta
ikäpäivänä hän ei myönnä olevansa itse varas ja varastaneensa. Tällainen on
ylpeä ihminen, vaikka tämä ylpeys ei koskaan johda hyvään, eikä ihmisten
väliseen keskinäiseen rakkauteen, koska se ei myönnä omia virheitään ja vaikka
joku ne paljastaisikin, se usein alkaa vain vihaamaan tätä henkilöä entistä
enemmän ja saa vain enemmän pahaa aikaan. Eräs ihminen on myös sanonut osuvasti
niin, että ihminen on sellainen, mitä hän muista ihmisistä ajattelee. Sen
jälkeen, kun on ajatellut toisesta ihmisestä vaikkapa, että sekin on sellainen
ja sellainen, niin voi mennä peilin eteen ja sanoa itselleen: sellainen sinä
olet. Todella usein tämä pitääkin paikkaansa, jos olemme rehellisiä.
Ihmisen ylpeys ja viha Jeesusta kohtaan, kun tämä
kertoi ihmiselle, millainen tämä on, naulitsi Hänet ristille. Ristin voiton kautta Jumala osoittikin, että ylpeys
ja ihmisen oma voima eivät ole mitään. Sekä ylpeys, että ihmisen oma voima
viimein häviävät ja kuolevat ihmisen mukana ja menevät hänen mukanaan
kadotukseen. Kristus myös kuoli, mutta Hän ei hävinnyt, vaan voitti kuoleman.
Siksi juuri ristin salaisuus on nöyryys. Jeesus
osoitti, ettei todellista rakkautta voi olla ilman nöyrtymistä. Ilman
nöyrtymistä ja oman syntisyyden myöntämistä totuudessa, omien vikojen
tunnustamista ja sen tunnustamista, että tarvitsen apua Jumalalta, koska en voi
itseäni auttaa, on ainoa tie rakkauteen. Ainoa tie Jumalan luokse, pelastukseen.
Se tie, jonka Jeesus Kristus itse osoitti, nöyrtymisen tie. Koska ainoastaan
omien syntien ja epäonnistumisten myöntäminen ja niiden anteeksisaaminen
Kristuksen ristin kautta saattaa ihmisen todella myös rakastamaan lähimmäistään
ja täyttämään rakkauden lain Kristuksessa, koska ainoastaan Kristuksessa
ihminen vapautuu itsekkyydestään ja ylpeydestään ja tulee todellisesti vapaaksi,
koska hänen aarteensa on Jumalassa ja se ei koskaan katoa, vaikka häntä
kohdeltaisiin miten. Johannes tiivisti asian: ”Joka ei rakasta, se ei tunne
Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus” (1. Joh. 4:8)
Jumalan
kutsu
Jumala kutsuu, niinkuin Jesaja vanhassa
testamentissa sanoo: "Muista tämä: Minä olen sinut valmistanut, sinä olet
minun, en unhota minä sinua. Minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi niinkuin
pilven ja sinun syntyisi niinkuin sumun. Palaja minun tyköni, sillä minä
lunastan sinut". Kristuksessa Jumala kutsui, ei ainoastaan Israelia, vaan
koko maailman, myös juuri sinut. Hän näkee sydämeesi juuri sinne, minne ei
kukaan muu voi nähdä. Hän voi rakastaa sinua, ei ulkoapäin, vaan sisältä, juuri
sieltä minne koskee tai missä tunnet tyhjyyttä, mihin kukaan muu ei voi koskettaa
ja mihin ei kukaan muu näe. Hän voi antaa sinulle ilon ja rauhan sekä toivon
mihin tahansa tilanteeseen, tuntui se sitten miten epätoivoiselta hyvänsä inhimillisesti
ajateltuna. Hän on kokenut juuri sinun tuskasi ja tahtoo auttaa, Hän on
rakastanut sinua niin paljon, että kuoli puolestasi ja tahtoo sanoa, että
"palaja minun tyköni, sillä minä lunastan sinut".
Jeesus sanoi, että hän ei tullut maailmaan
tuomitakseen maailman, vaan pelastaakseen sen (Joh. 3:17). Hän kertoi, kuinka Jumala
on sellainen paimen, joka ei ainoastaan kutsu, vaan etsii kadonneita lampaita
ja tahtoo tuoda ne laumaansa. Jumala on Isä, joka odottaa vain, että poika,
joka on rikkonut Häntä vastaan ja jopa häpäissyt hänet, palaisi, jotta Hän voisi
antaa anteeksi ja auttaa tätä.
Jumala odottaa ja on aina valmiina ottamaan
vastaan sen, joka tahtoo Hänen puoleensa kääntyä. Jos annat Hänelle luvan, Hän
sanoo: "Minä tulen, ja parannan sinut" (Matt. 8:7), jos käännyt Hänen
puoleensa, Hän sanoo: ”Poikani, ole turvallisella mielellä; sinun syntisi
annetaan sinulle anteeksi” (Matt. 9:2), ”sitä, joka minun tyköni tulee, minä en
heitä ulos” (Joh. 6:37). Herra sanoo tämän nyt, ei ainoastaan Israelille, vaan
jokaiselle ihmiselle:
"Minä
ajattelin: Kuinka asetankaan sinut lasten joukkoon ja annan sinulle suloisen
maan, ihanan perintöosan, ihanimman kansojen maista! Ja ajattelin: Sinä olet
kutsuva minua isäksi etkä ole koskaan kääntyvä minusta pois. Mutta niinkuin
vaimo on uskoton puolisollensa, niin olette te, Israelin heimo, olleet
uskottomat minulle, sanoo Herra. Kuule! Kalliokukkuloilta kuuluu itku,
israelilaisten rukous, sillä he ovat vaeltaneet väärää tietä, ovat unhottaneet
Herran, Jumalansa. Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, niin minä parannan
teidän luopumuksenne." (Jer. 3:19-22)
Hän tahtoo, että sinä vastaat Hänelle niinkuin
Israelin kansa, ja rukoilet:
"Katso,
me tulemme sinun tykösi, sillä sinä olet Herra, meidän Jumalamme. Totisesti,
petosta on, mitä kukkuloilta kuuluu, pauhina vuorilla. Totisesti, Herrassa,
meidän Jumalassamme, on Israelin pelastus. Häpeäjumala on syönyt isiemme
vaivannäön nuoruudestamme asti, heidän lampaansa ja raavaansa, poikansa ja
tyttärensä. Maatkaamme häpeässämme, ja häväistyksemme peittäköön meidät, sillä
Herraa, meidän Jumalaamme, vastaan me olemme syntiä tehneet, me ja meidän isämme,
hamasta nuoruudestamme tähän päivään asti, emmekä ole kuulleet Herran, meidän
Jumalamme, ääntä." (Jer. 3:22-25)
Tullessaan lihaksi Jumala tahtoi osoittaa sinulle,
että hän rakastaa juuri sinua, hän nöyrtyi ihmiseksi ja eli täydellisen elämän
täyttäen kaiken sen, mitä sinä tai minä emme olisi voineet täyttää, kärsien
myös meidän kanssamme, sekä antoi henkensä ja voitti kuoleman vallan.
Kristuksen
kärsimykset ja risti osoittavat maailmalle Jumalan rakkauden ihmistä kohtaan
Kärsivässä Kristuksessa Jumala osoittaa
erityisesti rakkautensa ihmisiin, juuri sinuun. Hän kärsi syyttömänä
rakkaudesta luomaansa ihmiseen totuuden puolesta, jotta voisi näin sovittaa
ihmisen. Tämä rakkaus maksoi Hänelle kaiken, koska viimein jopa Hänen omat
opetuslapsensa jättivät Hänet. Hän oli yksin, mutta silti Isä oli Hänen
kanssaan ja näin Hän myös samaistui sinuun, joka olet yksinäinen ja voi antaa
myös sinulle toivon: ”olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut
maailman.” (Joh. 16:33), koska vaikka kaikki muut hylkäisivät, niin Jumala
sanoo: ”En minä sinua hylkää enkä sinua jätä” (Hepr. 13:5).
Ristiinnaulittu Kristus kertoo sinulle, ettei
tarvitse olla ylhäinen tai onnistunut voidakseen päästä osalliseksi Jumalan
rakkaudesta ja pelastua, koska Jumalan voima ”tulee täydelliseksi heikkoudessa”
(2. Kor. 12:9). Jeesus sanoikin: ”Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan
sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen.”
(Luuk. 5:31, 32)
Ristiinnaulittu Kristus on toivon symboli sinulle,
jolla on jokin sairaus tai kipu, koska myös Hän kärsi sinun kanssasi. Hänessä voit
nähdä Jumalan samaistuvan sinuun, ja kutsuvan myös sinua, ”Sillä Hän ei
halveksi kurjan kärsimystä, ei katso sitä ylen, eikä kätke häneltä kasvojansa,
vaan kuulee hänen avuksihuutonsa” (Ps. 22:24). Edelleen myös Jesaja kertoo
Hänestä:
”Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin
juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet,
mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet. Hän oli
ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota
näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti
päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta
hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain
tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen
haavainsa kautta me olemme paratut.” (Jes. 53:2-5)
Hän on toivon symboli sinulle, joka koet olevasi heikko
ja epäonnistunut, koska ristinsä kautta, näennäisen epäonnistumisen ja
heikkouden kautta Kristus voitti synnin ja kuoleman ja armahti vielä ryöväriä,
joka oli täydellisesti epäonnistunut elämässään ja sanoi: ”Isä, anna heille
anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät” (Luuk. 23:34). Ristillä Hän
sanoi jokaiselle ihmiselle, joka syntejään katuen kääntyy Jumalan puoleen: ”Se
on täytetty” (Joh. 19:30), ettei kenellekään Jumalan puoleen kääntyvälle jäisi
epäselvyyttä, onko hänenkin syntinsä sovitettu. Ristillä Hän huusi jokaisen
ihmisen kanssa, joka pimeydessä ja yksinäisyydessä itkee: ”Jumalani, Jumalani,
miksi minut hylkäsit?” (Matt. 27:46). Ristillä Hän antoi elämänsä Isän haltuun,
antaen kuitenkin viimeisenä tekonaan kaikille varman toivon siitä, että Jumala
ei hylkää sitä, joka Hänen luokseen tulee: ”Isä, sinun käsiisi minä annan
henkeni” (Luuk. 23:46). Edelleen Jesaja sanoo:
”Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat,
kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä
kaikkien meidän syntivelkamme. Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä
suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas,
joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut. Ahdistettuna
ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä
ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen
tähden kohtasi rangaistus häntä. Hänelle annettiin hauta jumalattomain
joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä
tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa. Mutta Herra näki hyväksi runnella
häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa
hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa
kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen
päällensä heidän pahat tekonsa. Sentähden minä jaan hänelle osan suurten
joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa
alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi
monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.” (Jes. 53:6-12)
Turvaa Jumalaan
Käänny siis Jeesuksen puoleen, Hän voi auttaa myös
sinua, koska Hän voitti synnin, sairauden ja kuoleman vallan ristillä. Thomas
Wilcox kirjoittaa kirjassaan ”Kallis hunajan pisara”, että ”Raamatussa ei ole
yhtään ainoata kovaa sanaa köyhää, omasta vanhurskaudesta riisuttua syntistä
vastaan. Ei, Raamattu osoittaa selvästi, että vain sellaiselle ihmiselle kuuluu evankeliumin armo”. Nöyrry siis ja
usko, että ristillä Jeesus Kristus sovitti myös sinut ja vuodatti verensä juuri
sinun syntiesi tähden. Sano Jumalalle, niin kuin tuhlaajapoika Jeesuksen
vertauksessa, joka oli jättänyt isänsä kodin ja tuhlannut rahansa porttojen
kanssa irstaudessa, sanoi: ”'Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja
sinun edessäsi enkä enää ansaitse, että minua sinun pojaksesi kutsutaan'”
(Luuk. 15:22) sekä turvaa Kristukseen ja pyydä, että Hän antaisi sinulle
syntisi anteeksi. Hän itse lupasi, että ”sitä, joka minun tyköni tulee, minä en
heitä ulos” (Joh. 6:37).
Kristuksessa Jumala antaa sinulle toivon
paremmasta, iankaikkisen elämän toivon. Kristuksessa saat kokea iloa ja rauhaa,
koska Hän on voittanut synnin ja kuoleman vallan ylösnousemuksensa kautta, eikä
mitkään sairaudet, synti tai kuolema voi enää mitään niille, jotka Kristuksessa
ovat, koska heillä on kaikesta huolimatta ikuinen perintö taivaassa, jonne
Kristus on mennyt edeltä kävijänä ja Kristuksessa, niin kuin Paavali sanoo,
meidät on jo nyt asetettu taivaallisiin. Paavali sanookin: ”Niin ei nyt siis ole
mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat. Sillä
elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja
kuoleman laista.” (Room. 8:1, 2)
Kommentit
Lähetä kommentti