"Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä,
ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä
hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus. Ja valkeus loistaa
pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt. Oli mies, Jumalan lähettämä; hänen
nimensä oli Johannes. Hän tuli todistamaan,
todistaaksensa valkeudesta, että kaikki uskoisivat
hänen kauttansa. Ei hän ollut se valkeus, mutta hän tuli valkeudesta todistamaan. Totinen valkeus, joka
valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan. Maailmassa hän oli, ja
maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä tuntenut. Hän
tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan. Mutta
kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi,
niille, jotka uskovat hänen
nimeensä" (Joh. 1:1-12)
Kirjoitussarja
uskosta
Edellisissä kirjoituksissani olen pohdiskellut
sitä, mitä parannus ja nöyrtyminen ja itsensä kieltäminen ovat, ja kuinka ne
menevät käsi kädessä, eikä niitä voi mitenkään erottaa toisistaan. Useimmissa
tapauksissa, kun ihminen kääntyy synneistään ja turvaa Kristukseen, Jumala on
valmistanut tätä ihmistä siten, että tämä todella on valmis vastaanottamaan evankeliumin
ja jättämään vanhan elämän taakseen. Näin ei kuitenkaan välttämättä aina ole ja
siksi esimerkiksi vanhoissa kirkoissa, kuten katolisessa ja ortodoksisessa
kirkossa, on melkein alusta asti ollut katekumeenikoulu, jossa uskon kannalta
olennaiset asiat on opittu ennen kirkkoon liittymistä.
Tarkoitukseni on ollut pohtia edellisissä
kirjoituksissani, mitä Jeesus oikein tarkoittaa, kun Hän saarnaa, että ”…
tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi” (Mark. 1:15). Nämä seuraavaksi tulevat
kirjoitukseni, jotka liittyvät uskoon, ovat osa tätä samaa sarjaa ja näissä
pohditaan nimenomaan sitä, mitä usko on ja mitä se merkitsee Raamatun
kontekstissa ja em. tesktiin liittyen, mutta myös että onko uskolle Jumalaan olemassa
hyviä perusteluita tai nimenomaan sille, että kristinusko on ainoa oikea keino
päästä Jumalan luokse ja saavuttaa ikuinen elämä.
Raamattu määrittelee uskon ainakin neljällä eri
tavalla: Usko vakuuttuneisuutena, kuuliaisuutena, toivona ja rakkauden kautta
vaikuttavana uskona. Tulen siis kirjoittamaan jokaisesta näistä erillisen
kirjoituksen, joissa selitän sekä Raamattuun perustuen, että erilaisten
arkipäiväisten vertausten avulla, mitä mikäkin näistä tarkoittaa. Aion myös
antaa kirjoituksessa ”usko vakuuttuneisuutena” argumentteja Jumalan olemassaolon
puolesta. Lopuksi teen yhteenvedon näistä kaikista, miten ne sovitetaan yhteen,
ja kirjoitan kirjoituksen, jossa perustelen sitä, että miksi juuri kristinusko
on ainoa tie Jumalan luokse.
Alustuksena tälle kirjoitussarjalle pohdin
kuitenkin myös, mihin kristinusko ja sen sanoma ja sanoman luotettavuus
perustuu. Esitän väitteet kristinuskon näkökulmasta, mutta en tässä vaiheessa
vielä perustele tarkemmin. Tarkempia perusteluita tulee seuraavissa
kirjoituksissa.
Mikä on kristinuskon
perustus?
Ensimmäinen asia, jota Jumala vaatii, on uskoa
itseensä ja Jeesukseen Hänen Poikanaan. Heprealaiskirjeessä sanotaan: ”… ilman
uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy
uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.” (Hepr.
11:6), Jeesus itse sanoo juutalaisille, jotka eivät usko Jumalan olevan Hänen
isänsä: ”… ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette
synteihinne” (Joh. 8:24), edelleen Jeesus sanoo: ”Joka uskoo minuun, se ei usko
minuun, vaan häneen, joka on minut lähettänyt. Ja joka näkee minut, näkee
hänet, joka on minut lähettänyt. Minä olen tullut valkeudeksi maailmaan, ettei
yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen." (Joh. 12:44-46) ja Johannes
jatkaa: "... joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän
ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa." (1. Joh.
5:10). Tästä samasta asiasta Johannes painottaa: ”Joka tunnustaa, että Jeesus
on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa” (1. Joh. 4:15) ja ”…
monta villitsijää on lähtenyt maailmaan, jotka eivät tunnusta Jeesusta
Kristukseksi, joka oli lihaan tuleva; tämä tämmöinen on villitsijä ja
antikristus. Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei
ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika” (2. Joh.
1:7, 9). Usko Jumalaan ja Jeesukseen Hänen Poikanaan ja Kristuksena, Messiaana,
ovat siis välttämättömiä, jotta sanomaa, jonka Poika tuo Isältä, voidaan pitää
totena. Lyhyesti voidaan myös todeta, että Jeesuksen mukaan usko Häneen on sama
kuin usko Isään, koska Hän on Isästä. Se, että Jeesus on Jumalasta taas todistaa
(Juutalaisille) sen, että Hänen sanomansa on tosi.
Kristinuskon sanoman ja Jeesuksen opetukset
kuitenkin koko maailman kontekstissa todistaa oikeiksi Kristuksen ylösnousemus.
Apostoli Paavali sanookin: ”… ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden,
herättämällä Hänet kuolleista” (Apt. 17:31) ja ”… jos Kristus ei ole noussut
kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne. Mutta
nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista” (1. Kor.
15:14, 21). Jumala herätti Kristuksen kuolleista ja näinollen kristinuskon sanoma todella on Jumalasta.
Kristinuskon ydinasioita ovat myös se, että
Kristus on samassa persoonassa sekä tosi Jumala että tosi ihminen ja että
vaikka Jumala on yksi (ei kolme), on Hän kolmessa persoonassa Isä, Poika ja
Pyhä Henki. Näin ollen siis apostoli Johannes myös kertoo evankeliuminsa
alussa, että Jeesus on Jumala ja
ihminen samassa persoonassa: ”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja
Sana oli Jumala. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me
katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella
Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.” (Joh. 1:1, 14), mutta
on olemassa vain yksi Jumala, jolla on kolme persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä
Henki, niin kuin Jeesus sanoo: ”Minä ja Isä olemme yhtä” (Joh. 10:30) ja ”… Puolustaja,
Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki
ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut” (Joh. 14:26),
Jeesus myös käski kastaa kaikki uskovat Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
(Matt. 28:19).
Kommentit
Lähetä kommentti