”Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu
kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni.” (Luuk. 14:33)
Jeesus puhuu paljon siitä, kuinka ihmisen täytyy
sitoutua täydellisesti Jumalan tahtoon, jos aikoo olla Hänen seuraajansa. Tämä
kirjoitus on osa parannusta ja nöyrtymistä käsittelevää kirjoitussarjaa ja tulee
siis ymmärtää tästä kontekstista käsin. Tätä ei tule ymmärtää siten, että joku
voisi ansaita itselleen iankaikkisen elämän vain alkamalla tehdä hyvää. Usein
myös on niin, että kun ihminen tekee parannuksen ja uskoo evankeliumin, Jumala
on valmistanut häntä siten, että hän on valmis kääntymään koko sydämestään
Jumalan puoleen, eikä tällaista seikkaperäistä selvitystä kääntymyksestä
tarvita. Kuitenkin on mielenkiintoista ja hyödyllistäkin lukea, mitä Raamattu
opettaa ja pohtia sitä yksityiskohtaisesti.
Tässä kirjoituksessani katson siis, mitä Jeesus
opettaa aiheesta ja pohdiskelen, miksi näin on.
EDIT 28.7.2019: Näin jälkeenpäin luettuna huomaan, että tästä välittyy helposti sellainen kuva, että ihmisen, joka kääntyy kristityksi, pitäisi olla samantien lähes täydellinen. Tästä ei ole kysymys, vaan siitä, että ihmisen tulee olla valmis toimimaan Jumalan tahdon mukaisesti. Myös kristittynä ihminen on syntiin taipuvainen ja tekee syntiä eikä siis aina toimi tai ole valmis toimimaan Jumalan tahdon mukaan, mutta ainoastaan Kristuksen kanssa ihminen voi kasvaa kohti Jumalan kaltaisuutta, jos hänellä on tahto siihen, koska Kristuksessa hänellä on voima pikkuhiljaa kasvaa. Näin hän aina loppujenlopuksi huomaa virheensä ja palaa Jumalan luokse. Silloin kun ihminen lähtee seuraamaan Jeesusta, hänen tulee olla valmis jättämään syntielämä (vaikka hänellä ei siihen itsessään ole voimaakaan), mutta kristittynä kasvaminen on prosessi, joka ei tapahdu hetkessä, vaan koko elämän aikana ja tämän prosessin aikana Jumala toimii ihmisessä.
EDIT 28.7.2019: Näin jälkeenpäin luettuna huomaan, että tästä välittyy helposti sellainen kuva, että ihmisen, joka kääntyy kristityksi, pitäisi olla samantien lähes täydellinen. Tästä ei ole kysymys, vaan siitä, että ihmisen tulee olla valmis toimimaan Jumalan tahdon mukaisesti. Myös kristittynä ihminen on syntiin taipuvainen ja tekee syntiä eikä siis aina toimi tai ole valmis toimimaan Jumalan tahdon mukaan, mutta ainoastaan Kristuksen kanssa ihminen voi kasvaa kohti Jumalan kaltaisuutta, jos hänellä on tahto siihen, koska Kristuksessa hänellä on voima pikkuhiljaa kasvaa. Näin hän aina loppujenlopuksi huomaa virheensä ja palaa Jumalan luokse. Silloin kun ihminen lähtee seuraamaan Jeesusta, hänen tulee olla valmis jättämään syntielämä (vaikka hänellä ei siihen itsessään ole voimaakaan), mutta kristittynä kasvaminen on prosessi, joka ei tapahdu hetkessä, vaan koko elämän aikana ja tämän prosessin aikana Jumala toimii ihmisessä.
Valmius luopua
kaikesta
Luukkaan Evankeliumissa Jeesus kertoo vertauksen
miehestä, joka tahtoi rakentaa tornin. Hän istui laskemaan kustannuksia
nähdäkseen, onko hänellä varaa rakennukseen, ettei rakennus jäisi kesken ja
ettei hän sen tähden joutuisi häpeään. Hän kertoo myös vertauksen kuninkaasta,
joka piti neuvoa ennen sotaanlähtöä, voiko hän olemassaolevilla joukoillaan
voittaa. Ellei hän kykene siihen, hän lähettää lähettiläät hieromaan rauhaa
(Luuk. 14:28-34). Sitten Jeesus sanoo: ”Niin ei myös teistä yksikään, joka ei
luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni” (Luuk. 14:33).
Kun tahtoo lähtea seuraamaan Jeesusta, tulee pohtia, onko jotain asioita, mistä ei ole valmis luopumaan. Esteitä voi olla useita ja mitä mielikuvituksellisimpia: moottoripyörä, raha, työura, kesämökki, juopottelu, ylpeys, katkeruus. Ihminen ei kuitenkaan voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan, ellei hän ole valmis luopumaan mistä tahansa, joka on vastoin Jumalan tahtoa. Jeesus sanookin vuorisaarnassa: ”… jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin.” (Matt. 5:30).
Kun tahtoo lähtea seuraamaan Jeesusta, tulee pohtia, onko jotain asioita, mistä ei ole valmis luopumaan. Esteitä voi olla useita ja mitä mielikuvituksellisimpia: moottoripyörä, raha, työura, kesämökki, juopottelu, ylpeys, katkeruus. Ihminen ei kuitenkaan voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan, ellei hän ole valmis luopumaan mistä tahansa, joka on vastoin Jumalan tahtoa. Jeesus sanookin vuorisaarnassa: ”… jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin.” (Matt. 5:30).
Jeesus lisää sitten, ja tämä on myös kehoitus
itsetutkiskeluun niille, jotka jo kristityn nimeä kantavat: ”Suola on hyvä;
mutta jos suolakin käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Ei se kelpaa
maahan eikä lantaan; se heitetään pois. Jolla on korvat kuulla, se kuulkoon!”
(Luuk. 14:34, 35). On hyvä, että joku tahtoo lähteä seuraamaan Jeesusta. Jos
kuitenkin ihmisellä on pelkkä kristityn nimi, mutta ei kuuliaisuutta Herralle,
eikä valmiutta kärsiä Hänen tähtensä, on tämä uskontunnustus turha. Se ei
hyödytä ihmistä, koska ei tuota tunnustuksen mukaista hedelmää: Suola on mauton
ja se heitetään pois.
Vainojen
kestäminen
”… te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni
tähden; mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.” (Matt. 10:22)
Jeesus kertoo kaunistelematta seuraajilleen
totuuden. Se, joka pysyy vahvana loppuun, pelastuu. Hän myös sanoo samassa
luvussa, että ihmisen tulee pelätä enemmän Jumalaa kuin ihmistä, koska toinen
ihminen voi korkeintaan tappaa ruumiin, Jumala voi sekä ruumiin että sielun
hukuttaa helvettiin (Matt. 10:28). Hän tahtoo, että se, joka Jumalan nimeä
tunnustaa, toimii Jumalan tahdon mukaan, eikä tee kompromisseja ihmispelon takia.
Tätä Hän perustelee sillä, että Jumala pitää huolen myös taivaan linnuista,
niin eikö Hän sitten huolehtisi siitä, että Hänen omansa pelastuisivat: kaksi
varpusta myydään yhteen ropoon, eikä yksikään varpunen putoa maahan Isän
sallimatta, jopa jokainen hiuksi ihmisen päässä on Hänen tiedossaan. Ei siis
ole pelättävää, koska me olemme paljon arvokkaampia Jumalalle, kuin linnut ja
jos Häneen luotamme, perimme iankaikkisen elämän, kävi miten kävi (Matt. 10:29-31).
Niinpä Hän lisääkin: ”Sentähden, jokaisen, joka
tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on
taivaissa. Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni
edessä, joka on taivaissa.” (Matt. 10:32, 33)
Edelleen Hän jatkaa: ”Älkää luulko, että minä olen
tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. Sillä
minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä
vastaan ja miniän anoppiansa vastaan; ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen
omat perhekuntalaisensa'.” (Matt.
10:34-36)
Useissa perheissä, joissa joku on kääntynyt
kristityksi, on tätä kristittyä alettu vainoamaan ja pitämään outona ja itseään
muita parempana pitävänä, kun tämä on vaikkapa tahtonut vain olla kuuliainen
Kristukselle luopuen syntielämästä ja kehottanut myös lähimmäisiään
parannukseen. Jossakin perheissä on tätä perheenjäsentä jopa vakavasti
pahoinpidelty, hänet on jopa murhattu. Tätä Jeesus tarkoittaa, kun Hän sanoo tulleensa
nostamaan ihmiset riitaan toisiaan vastaan. Siispä Hän lisääkin:
”Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän
kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka
tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka ei ota
ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias.” (Matt. 10:37, 38)
Älä
katso taaksesi
Edelleen eräs henkilö sanoi Jeesukselle: ”Minä
tahdon seurata sinua, Herra; mutta salli minun ensin käydä ottamassa jäähyväiset
kotiväeltäni”. Mutta Jeesus sanoi hänelle: ”Ei kukaan, joka laskee kätensä
auraan ja katsoo taaksensa, ole sovelias Jumalan valtakuntaan” (Luuk. 9:61, 62)
Jos joku tahtoo tulla Hänen seuraajakseen, on
hänen oltava valmis unohtamaan koko entinen elämänsä ja jättämään se taakseen.
Ei kukaan voi olla Kristuksen seuraaja ja silti haikailla entisen elämänsä
perään, koska kysymys ei ole ensisijaisesti siitä, mitä teet, vaan siitä, mitä
olet. Jeesus tiivistää hyvin: ”Sillä missä sinun aarteesi on, siellä on myös
sinun sydämesi” (Matt. 6:21). Jumala on pyhä, ja siksi myös Hänen lastensa
tulee olla: ”… sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa
vaelluksessanne pyhiksi. Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä
olen pyhä"” (1. Piet. 1:15, 16). Vanhassa testamentissa Herra käski Lootia
vaimoineen pakenemaan nopeasti Sodomasta, joka oli synnin symboli, katsomatta
edes taakseen. Vaimo kuitenkin katsoi taakseen ja haikaili entistä elämäänsä
eikä pelastunut. Siispä Herra Jeesus itse muistuttaakin: ”Muistakaa Lootin
vaimoa! Joka tahtoo tallettaa elämänsä itselleen, hän kadottaa sen; mutta joka
sen kadottaa, pelastaa sen.” (Luuk. 17:32, 33).
Et voi siis päättää, että jätän kaiken ja kestän
vainotkin, mutta silti sydämessäni rakastan jotakin muuta kuin Jumalaa, koska
kristittynä olemisessa on nimenomaan kysymys siitä, että kun ihminen nöyrtyy Jumalan
edessä, saa hän sydämeensä Jumalan rakkauden, joka muuttaa hänen sydämensä
siten, että hän haluaa palvella Jumalaa. Ilman tätä rakkautta usko on turha ja
siksi pitääkin nöyrtyä täysin Jumalan tahtoon, jotta Jumala antaisi Pyhän
Henkensä, koska parannus ei ole aito, jos ei kuitenkaan sydämessään aio jättää
syntielämää.
Miksi Jeesus
sitten vaatii niin täydellistä itsensä kieltämistä?
Kaikessa synnissä on pohjimmiltaan kysymys
itsekkyydestä ja epäjumalanpalveluksesta. Jumala on kuitenkin rakkaus.
Itsekkyys ei kuitenkaan ole rakkautta ja siitä huolimatta, että ymmärrämme
tämän, me olemme itsekkäitä, emmekä voi tehdä asialle mitään. Siksi juuri meitä
kutsutaan parannukseen, jotta voisimme rakastaa, kutsutaan seuraamaan
Kristuksen jalanjäljissä rakastaen Jumalaa ja lähimmäistä, maksoi mitä maksoi.
Jeesus sanoi: ”Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän” (Joh. 14:9) ja juuri Hänen
esimerkkinsä meille osoittaa, millainen Jumala on: Jeesus rakasti
lähimmäistään, eikä kironnut niitä, jotka Häntä kirosivat, vaan kesti pilkan.
Hän meni ristillle asti meidän tähtemme, jotta me voisimme vapautua synnin ja
itsekkyyden orjuudesta ja rakastaa Jumalaa ja lähimmäistämme Hänen kauttansa,
sekä periä iankaikkisen elämän, joka muuten olisi ollut mahdoton saavuttaa.
Kuinka ihminen sitten voisi olla Kristuksen
seuraaja, eikä olla kuuliainen Hänelle, vaikka Hänen käskynsä ovat rakkauden
käskyjä ja niiden tarkoitus on suojella elämää ja luomakuntaa? Voiko ihminen
siis olla Kristuksessa, ellei hän rakasta Häntä, siis ole kuuliainen Hänelle?
Apostoli Johannes vastaa: ”Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala
on rakkaus” (1. Joh. 4:8). On yksiselittäistä, ettei ihminen todella tunne
Jumalaa, ellei hän tahdo rakastaa Jumalaa ja lähimmäistään, vaan
tunnustuksestaan huolimatta palvelee syntiä ja maailmaa. Johannes sanookin: ”… te
tiedätte Hänen ilmestyneen ottamaan pois synnit; ja Hänessä ei ole syntiä. Kuka
ikinä Hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole
häntä nähnyt eikä Häntä tuntenut. Lapsukaiset, älköön kukaan saako teitä
eksyttää. Se, joka vanhurskauden tekee, on vanhurskas, niinkuin Hän on
vanhurskas.” (1. Joh. 3:5-7).
Myös Paavali sanoo: ”Kuinka siis on? Saammeko
tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se! Ettekö tiedä,
että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan te antaudutte, sen palvelijoita te
olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi
kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi? Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen
olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille
opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut, ja että te synnistä
vapautettuina olette tulleet vanhurskauden palvelijoiksi!” (Room. 6:16-18).
Yksinkertaisesti voitaisiin siis sanoa, että jos
sydämessäsi palvelet syntiä, et palvele Jumalaa ja näin ollen et ole Kristuksen
seuraaja, etkä iankaikkisen elämän perillinen. Ei siis ole olemassa välimuotoa,
ihminen joko kääntyy täydellisesti Jumalan puoleen ja syntyy uudesti Kristuksen
Evankeliumin kautta, tai sitten hän ei pelastu, aivan niin kuin Jeesus sanoo: ”Henki
on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä” (Joh. 6:63).
Vielä selvemmäksi asia käy, kun sitä tarkastellaan
luomisen näkökulmasta:
Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen (1. Moos. 1:26,
27), mutta tämä Jumalan kuva ihmisessä turmeltui syntiinlankeemuksen seurauksena
ja ihminen joutui eroon Jumalasta (1. Moos. 3). Kristuksessa Jumala sovitti ihmisen
(2. Kor. 5:18-21) ja teki näin mahdolliseksi palata takaisin Jumalan yhteyteen
(1. Piet. 3:18) uskon kautta Kristukseen (Joh. 3:16) ja alkaa palauttaa
ennalleen Jumalan kuvan ihmisessä Hänen kauttaan (2. Kor. 3:17, 18). Pyhän
Hengen kautta Jumala muuttaa ihmistä niin, että tämä tahtoo rakastaa samoja
asioita kuin Jumala ja näinollen alkaa myös heijastella niitä (1. Joh. 4:15-19).
Kristus oli Paavalin mukaan näkymättömän Jumalan kuva (Kol. 1:15) ja Hänen kaltaisikseen
meidän tulee siis kasvaa. Sovituksen tarkoituksena oli palauttaa Jumalan kuva
meissä, jotta voisimme tulla Jumalan kaltaisiksi (1. Joh. 3:2) ja elää Hänen
yhteydessään ikuisesti.
Jos ihmisen on kerran tarkoitus tulla Jumalan
kaltaiseksi ja alkaa heijastella Hänen ominaisuuksiaan jo täällä ajassa, niin
kuinka tämä voisi vihata lähimmäistään, kun Jumala on rakkaus? Kuinka hän voisi
elää valheessa, kun Jumala on totuus? Kuinka hän voisi olla epäoikeudenmukainen
lähimmäistään kohtaan, kun Jumala on oikeudenmukainen? Kuinka hän voisi elää
irstaudessa, kun Jumala on Pyhä? Johannes sanoo: ”Joka tunnustaa, että Jeesus
on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa. Ja me olemme oppineet
tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on
rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy
hänessä. Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva
tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän
on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa.” (1. Joh. 4:15-17). Kääntäen
voisi siis sanoa, että ellei ihminen heijastele Jumalan ominaisuuksia, ei hän
silloin ole Jumalasta, eikä myöskään Hänen lapsensa.
Näinollen Johannes tiivistääkin: ”Ja tämä on se
sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka me teille julistamme: että
Jumala on valkeus ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä. Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme
pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta” (1. Joh. 1:5, 6).
Jos kerran sovitustyön tarkoitus oli palauttaa
Jumalan kuva ennalleen meissä ihmisissä, niin kuinka ihminen, joka ei tähän
pyri, voisi olla Hänen seuraajansa, koska pelastuminen on laajassa mittakaavassa
katsottuna koko elämän mittainen tapahtuma, jossa Jumala ensin parantaa meidän pahaan
taipuvaisen luontomme, josta seuraa sitten tahto kilvoitella kohti Jumalan kaltaisuutta,
ehjäksi Jumalan kuvaksi. Paavali sanookin: ”… me kaikki, jotka peittämättömin
kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan
kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen…” (2. Kor. 3:18) ja kehoittaa:
"Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella. Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä. Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa; kun Kristus, meidän elämämme, ilmestyy, silloin tekin hänen kanssaan ilmestytte kirkkaudessa. Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta, sillä niiden tähden tulee Jumalan viha, ja niissä tekin ennen vaelsitte, kun niissä elitte. Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki: viha, kiivastus, pahuus, herjaus ja häpeällinen puhe suustanne. Älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan." (Kol. 3:1-10)
"Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella. Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä. Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa; kun Kristus, meidän elämämme, ilmestyy, silloin tekin hänen kanssaan ilmestytte kirkkaudessa. Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta, sillä niiden tähden tulee Jumalan viha, ja niissä tekin ennen vaelsitte, kun niissä elitte. Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki: viha, kiivastus, pahuus, herjaus ja häpeällinen puhe suustanne. Älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan." (Kol. 3:1-10)
Siksi Jumalan sana varoittaakin: Ellet aio koko
sydämestäsi kääntyä ja olla kuuliainen Kristukselle, on parempi olla
kääntymättä (2. Piet. 2:20-22), koska silloin Jumalan nimi tulee vain
pilkatuksi ja Kristuksen ansaitsema sovitus halveksituksi, koska ne, joiden
tulisi rakastaa, eivät rakastakkaan, vaan ovat itsekkäitä ja epäjumalanpalvelijoita.
Silloin keräät itsellesi tuomiota kaksinverroin, koska sensijaan, että tunnustuksesi
tuottaisi kunniaa Jumalalle, se häpäisee Jumalan nimen, koska elämäsi ei
heijastele Jumalan ominaisuuksia, vaikka sanot olevasi kristitty. Jumalan sana
kuitenkin lupaa, että sille, joka sydämestään tahtoo tulla Jumalan lapseksi,
Hän antaa voiman siihen, voiman parannukseen ja armon ottaa vastaan evankeliumi
ja näin syntyä uudesti Jumalan Hengestä ja sydämestään tulla kuuliaiseksi
Kristukselle.
Yhteenveto
Yhteenvetona voisi sanoa, että ihmisen tulee olla
valmis luopumaan kaikesta omastaan, mutta ei ainoastaan niin, vaan hänen tulee
olla valmis nöyrtymään täysin Jumalan tahtoon, koska hän ei voi sekä luopua
kaikesta ja silti unelmoida vielä syntielämästä, ”Sillä missä sinun aarteesi
on, siellä on myös sinun sydämesi” (Matt. 6:21). Näiden lisäksi ihmisen on
kuitenkin myös oltava valmis kärsimään Kristuksen tähden. Hänen on oltava
valmis kärsimään siksi, että hän tahtoo hyvää, Kristuksen esimerkin mukaisesti,
koska ”sellainen kuin Hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa” (1. Joh.
4:17).
Siksi Johannes saarnasikin: ”Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen
elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan
Jumalan viha pysyy hänen päällänsä” (Joh. 3:36). Kun joku tahtoo kääntyä
Jumalan puoleen ja saada ikuisen elämän, on hänen siis antauduttava täysin kuuliaiseksi
Jumalalle ja nöyrryttävä Hänen tahtoonsa. Ainoastaan sitä kautta ihminen voi
todellisesti tehdä parannuksen ja vastaanottaa Ilosanoman Kristuksen
sovituksesta ja syntien anteeksiantamuksesta, koska ainoastaan silloin hän
näkee itsensä sellaisena kuin on ja ymmärtää, ettei muuta tietä ole kuin
Kristus.
Jeesus tiivistääkin: ”Jos joku tahtoo minun
perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon
minua. Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka
kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen. Sillä mitä se hyödyttää
ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa
vahingon? Taikka mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi?” (Matt. 16:24-26)
Kommentit
Lähetä kommentti