Heprealaiskirjeen kirjoittaja määrittelee uskon:
”… usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan,
mikä ei näy” (Hepr. 11:1, KR38 mukaan). Kristinuskossa tämä toivo on syntien
anteeksisaaminen ja sitä kautta iankaikkinen elämä, ilo ja onni Jumalan
yhteydessä Jeesuksen Kristuksen elämän, sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta.
Toivon perustuksena ovat siis asiat, joihin uskotaan
(usko vakuuttuneisuutena), koska uskolla on aina jokin, oli se sitten pieni tai
suuri, hyvin tai huonosti perusteltu tiedollinen pohja, muuten sitä on mahdoton
kohdistaa mihinkään, eikä se näin ollen ole uskoa. Esimerkiksi sitä, että
Raamattu on Jumalan sana tai vaikkapa että joku on Jumalan Poika, ei
välttämättä toivota yleisesti. Yleisesti joku voi toivoa vaikkapa pelkästään
iankaikkista elämää jollain perusteilla, mutta vasta sitten kun hän uskoo, että
Jeesus on Jumalan Poika, voi hän alkaa lujasti luottamaan Kristuksen
sovitukseen ja toivomaan Hänen kauttansa ikuista elämää. Näinollen usko Jumalan
Poikaan muuttuu toivoksi, joka kohdistuu Häneen ja kaikkeen, mitä Hän on tehnyt.
Ilman uskoa ei siis ole toivoa, vaan kaikella
toivolla on perustus. Heprealaiskirjeen kirjoittaja sanookin: ”… ilman uskoa on
mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että
Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät” (Hepr. 11:6). Usko
johonkin asiaan johtaa siis uskomaan johonkin toiseen asiaan, joka tästä
edellisestä välttämättä seuraa. Jeesus oli Jumalan Poika, ja Jumala itse,
näinollen Hänen sanomansa pelastuksesta oli tosi, ja siitä seuraa johdonmukaisesti,
se, että jos joku kääntyy ja uskoo, hän pelastuu. Kukaan ei näe vielä tätä
pelastusta, mutta kuka tahansa voi asettaa toivonsa ja luottamuksensa tähän
uskoon ja ojentua sen mukaisesti tekemällä parannuksen ja uskomalla evankeliumin
sekä seuraamalla Jeesusta ja Hänen opetuksiaan. Pyhä Henki kyllä vahvistaa
toivon oikeaksi, kun ihminen on kuuliainen evankeliumille, mutta ei ihminen
silti ole taivaassa vielä tässä elämässä.
Paavali sanoo, että ”Aabraham toivoi, vaikka ei
toivoa ollut…” (Room. 4:18). Miksi Aabraham toivoi, vaikka toivoa ei
käytännössä ollut saada lasta enää niin vanhana? Paavali jatkaa: ”… ja uskoi
tulevansa monen kansan isäksi, tämän sanan mukaan: "Niin on sinun
jälkeläistesi luku oleva", eikä hän heikontunut uskossansa, vaikka näki,
että hänen ruumiinsa oli kuolettunut-sillä hän oli jo noin satavuotias-ja että
Saaran kohtu oli kuolettunut; mutta Jumalan lupausta hän ei epäuskossa
epäillyt, vaan vahvistui uskossa, antaen kunnian Jumalalle, ja oli täysin varma
siitä, että minkä Jumala on luvannut, sen hän voi myös täyttää.” (Room.
4:18-21). Aabraham toivoi, koska hän uskoi, että Jumala on ja jos kerran Jumala
on Jumala, että Hän kykenee täyttämään tämän lupauksen. Abraham ei siis
toivonut saavansa lasta ilman tukea tälle toivolle, mutta hänen uskonsa Jumalan
antamaan lupaukseen oli tämän toivon perustus ja Jumala tämän lupauksen
täyttymyksen perustus. Aabraham ajatteli, että Jumala ei kykene valehtelemaan,
koska se olisi vastoin Hänen luontoansa ja näinollen luotti lupaukseen.
Samalla tavalla myös Heprealaiskirjeen kirjoittaja
perustelee vankasti kirjeen vastaanottajille, jotka uskoivat jo valmiiksi
Jumalaan, Jeesukseen ja Vanhan Testamentin todistukseen, asiat, jotka olivat
heidän toivonsa perustuksena:
”Sillä kun Jumala oli antanut lupauksen
Aabrahamille, vannoi hän itse kauttansa, koska hänellä ei ollut ketään
suurempaa, kenen kautta vannoa, ja sanoi: ’Totisesti, siunaamalla minä sinut
siunaan, ja enentämällä minä sinut enennän’; ja näin Aabraham, kärsivällisesti
odotettuaan, sai, mitä luvattu oli. Sillä ihmiset vannovat suurempansa kautta,
ja vala on heille asian vahvistus ja tekee lopun kaikista vastaväitteistä.
Sentähden, kun Jumala lupauksen perillisille vielä tehokkaammin tahtoi
osoittaa, että hänen päätöksensä on muuttumaton, vakuutti hän sen valalla, että
me näistä kahdesta muuttumattomasta asiasta, joissa Jumala ei ole voinut
valhetella, saisimme voimallisen kehoituksen, me, jotka olemme paenneet
pitämään kiinni edessämme olevasta toivosta. Se toivo meille on ikäänkuin sielun ankkuri, varma ja luja, joka
ulottuu esiripun sisäpuolelle asti, jonne Jeesus edelläjuoksijana meidän
puolestamme on mennyt, tultuaan ylimmäiseksi papiksi Melkisedekin
järjestyksen mukaan, iankaikkisesti.” (Hepr. 6:13-20).
Myös aiemmin kertomassani setelivertauksessa usko
kohdistui seteliin ja tämä usko perustui siihen, että Suomen virallinen
valuutta on euro ja silloin eurosetelit käyvät maksuvälineenä Suomessa. Tämä usko
voi siis synnyttä toivon siitä, että setelin avulla ihminen voi todellakin
saada kassillisen ruokaa, vaikka ei vielä omistakaan tätä ruokaa, vaan ainoastaan
lupauksen siitä. Usko johonkin ei kuitenkaan välttämättä synnytä toivoa, vaikka
se voikin synnyttää, ja tälle voi olla useita eri syitä, mutta en aio tässä
kirjoituksessani mennä siihen, koska kirjoitus paisuisi silloin liikaa.
Kommentit
Lähetä kommentti