Armollinen Isä



"Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon enkä uhria'." (Matt. 9:13), "... sitä, joka luokseni tulee, minä en aja pois." (Joh. 6:37)

Tässä blogikirjoituksessa ei varsinaisesti ole omia pohdintojani ollenkaan, vaan englanninkielisistä teksteistä suomeksi kääntämäni venäjänkielinen laulu Armollinen Isä. Itseäni tämä laulu koskettaa syvästi ja siksi tahdon jakaa tämän. Tähän lauluun liittyen, siihen, mitä on todellinen paasto ja todellinen katumus ja millainen Jumala todella on ja mitä Hän haluaa meidän tekevän, löytyi oivallinen katkelma profeetta Jesajalta: 

”Huuda kurkun täydeltä, älä arkaile, anna äänesi kaikua kuin pasuuna! Kerro kansalleni sen rikokset, Jaakobin suvulle sen synnit. Minua he ovat etsivinään päivästä päivään ja kyselevät tietoa minun teistäni niin kuin kansa, joka noudattaa vanhurskautta eikä ole hylännyt Jumalansa säätämää oikeutta. He pyytävät minulta oikeudenmukaisia tuomioita, he pyytävät Jumalaa puolelleen ja sanovat:

"Miksi sinä et huomaa, kuinka me paastoamme? Etkö näe, kuinka me kuritamme itseämme?"

Näen kyllä! Paastopäivänäkin te ajatte omia etujanne, te ahdistatte niitä, jotka raatavat puolestanne. Riitaa ja katkeruutta teidän paastonne tuottaa, raakoja nyrkiniskuja. Te ette enää pidä sellaista paastoa, joka kantaa rukoukset taivaisiin. Tuollaistako paastoa minä teiltä odotan, tuollaista itsenne kurittamisen päivää? Sitäkö, että te riiputatte päätänne kuin rannan ruoko, pukeudutte säkkivaatteeseen, makaatte maan tomussa, sitäkö te kutsutte paastoksi, Herran mielen mukaiseksi päiväksi? Toisenlaista paastoa minä odotan: että vapautat syyttömät kahleista, irrotat ikeen hihnat ja vapautat sorretut, että murskaat kaikki ikeet, murrat leipää nälkäiselle, avaat kotisi kodittomalle, vaatetat alastoman, kun hänet näet, etkä karttele apua tarvitsevaa veljeäsi.

Silloin sinun valosi puhkeaa näkyviin kuin aamunkoi ja hetkessä sinun haavasi kasvavat umpeen. Vanhurskaus itse kulkee sinun edelläsi ja Herran kirkkaus seuraa suojanasi.  Ja Herra vastaa, kun kutsut häntä, kun huudat apua, hän sanoo: "Tässä minä olen." Jos hävität sorron ikeen keskuudestasi ja lopetat sormella osoittelun ja pahat puheet, jos annat nälkäiselle omastasi ja ravitset sen, joka kärsii puutetta, niin sinun pimeyteesi koittaa valo ja yön varjo muuttuu keskipäivän kirkkaudeksi. Ja Herra on alati ohjaava sinua. Aavikon paahteessakin hän elvyttää voimasi ja vahvistaa jäsenesi. Sinä olet kuin vehmas puutarha, kuin lähde, jonka vesi ei ehdy.” (Jes. 58:1-11)

Laulun suomennos:

Armollinen Isä, olen heikko ja avuton, niinkuin köyhä, sokea mies, menen ympäriinsä ilman sinua.
Valaise mieleni sinun elävällä armollasi, anna minulle ilo matkalleni tämän elämän erämaan lävitse.
Sinun edessäsi Isä, nöyrästi kumarrun ja tulen sinun temppeliisi avoimella sydämellä.
Sinä näet minun haavani, kuinka paljon niihin sattuu, ja juuri tämä tuska kertoo synneistäni.
Sinä annoit anteeksi huorintekijälle, niin säästä minutkin,
raskaista synneistäni huolimatta viimeiseen päivääni asti,
raskaista synneistäni huolimatta viimeiseen päivääni asti.


Aion puhdistaa syntini katumuksen kyyneleillä.
Aion elää niille, joita kohtalo on lyönyt.
Aion maksaa satakertaisesti niille, joita olen satuttanut.
Veljeni ei itke tai tule (/ei enää saa itkeä tai tulla?) surulliseksi sielussaan (minun tähteni?).
Viimeiseen päivääni asti aion palvella lähimmäisiäni,
ja tehdä niinkuin sinä, Isä, ja rakastaa heitä armollisesti
ja tehdä niinkuin sinä, Isä, ja rakastaa heitä armollisesti

Nyt minä kadun Sinun edessäsi, Luojani.
Säästä minut, Armollinen Isä, niin että todella tulisin sinun palvelijaksesi,
enkä joutuisi elämän virran pois kuljettamaksi.
Olin suuressa hämmennyksessä ruumiissani ja sielussani,
ja rikoin lakisi ylpeillä käsilläni,
ja rikoin lakisi ylpeillä käsilläni.

Näytä minulle tie vaikeina aikoina ja kurjuudessa, ja pidä minusta kiinni onnettomuudessa ja epätietoisuudessa.
Sinä olet luonut kaiken, myös minut.
Isä, Sinä tiedät, että en ole mitään ilman Sinua
Kuinka usein olenkaan, Isä, unohtanut Sinut?
Kuinka usein minä olen langennut?
Mutta kuinka usein Sinä olet minut jälleen nostanut?
Kuinka usein minä olen langennut?
Mutta kuinka usein Sinä olet minut jälleen nostanut?

Olen täynnä syntiä Sinun edessäsi, maailman Luoja.
Mutta minä pyydän Sinua: odota, etten antaisi pois kruunuani.
Ilman Sinun rakkauttasi en voi edes hengittää
Isä, auta minua pakenemaan helvetin kauhuja. Auta minua täyttämään Sinun tahtosi,
nähdäkseni Sinut, Isäni ikuisesti taivaassa,
nähdäkseni Sinut, Isäni ikuisesti taivaassa.



Edit:
Blogikirjoituksen kuva on kopioitu kyseisestä laulusta, joten en omista sitä, mutta oletan, että voin käyttää sitä, koska se on muutenkin youtubelaulussa julkisesti nähtävillä, enkä käytä sitä kaupallisesti.

Kommentit

Lähetä palautetta

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *